Hvordan får man omtale i medierne? Hvordan lave man en pressemeddelelse? Hvor sende man sin pressemeddelelse hen?
Det var også et par af de spørgsmål jeg (Thomas) havde gået og rodet med. Jeg havde forsøgt med et par andre projekter uden det store held, og uden at det lykkedes at blive nævneværdigt nævnt i stor landsdækkende medier.
Torsdag inden vores dogmeaffiliate event løb af stablen, slog det mig, at måske vores projekt havde nyhedshøjde nok til at kunne trække lidt pressedækning.
Jeg forhørte mig hurtig hos de andre i gruppen, og der var stor opbakning til at give det et skud og forsøge at tiltrække lidt spalteplads.
Men hvordan griber man det an at skrive en pressemeddelelse?
Jeg besluttede mig for at bruge AIDA modellen som udgangspunkt for at skrive pressemeddelelsen. På den måde havde jeg en disposition at fylde kød på. Da vi i forvejen havde skrevet en del tekst til www.dogmeaffiliate.dk, var det ingen sag at klippe og klistre tekst sammen til en spændende artikel. Jeg tilsatte lidt citater, så der kom lidt personlighed på, og så var den i vinkel.
Alt i alt brugte jeg ca. 1 time på at sætte det hele sammen, og var klar til at sende pressemeddelelsen ud.
Hvor skulle jeg sende den hen?
Nu var det store spørgsmål jo så, ”Hvem gider skrive om denne fantastiske historie?”
Det første jeg gjorde var at kigge i mine forskellige netværk – Facebook, G+, Twitter, LinkedIn osv. – om der kunne tænkes at gemme sig en journalist. Heldigvis havde jeg en kontakt til en gammel højskole kammerat som i dag arbejder på Finans.dk. Ham forhørte jeg mig hos om ikke det var en historie for dem. Han vendte hurtig tilbage, at en af hans kollegaer gerne ville kigge på historien. Samtidig spurgte jeg ham, hvor ellers ham kunne forestille sig sådan en historie kunne være relevant. Her nævnte han trendsonline.dk.
Jeg fik hurtig sendt en mail til trendsonline.dk – hvor intet vover….
Til slut lavede jeg en gratis udsendelse via mypresswire.dk – det kunne jo være at der sad én derude og samlede op på små historier som vores.
Nu var der gået endnu 1 time. Desværre havde jeg ikke mere tid, da andre projekter også krævede min tid. Så jeg valgte at stoppe, og se tiden an.
Hvad fik vi så ud af 2 intensive timers outreach?
Overraskende nok blev historien bragt i både Finans.dk, og i et søster magasin til trendsonline.dk, nemlig shopsonline.dk. Godt nok var historien hos finans.dk på deres betalingsside – så ikke meget SEO værdi der – men lidt har jo også ret J
Shopsonline.dk bragte historien næsten som den var skrevet i pressemeddelelsen, hvor i mod finans.dk lavede et mere dybdegående interview.
Det gav da også lidt besøgende på de dage hvor nyheden blev bragt – se her:
Se nyheden hos finas.dk her (for at læse den kræver det at du laver en 40 dags prøve periode hos dem.).
Se nyheden hos shopsonline.dk her.
Gode råd til at lave pressemeddelelse og outreach
- Klip og klistre af tekst du har liggende – så undgår du at bruge tid på noget du allerede har liggende klar til brug.
- Sæt dig selv en deadline.
- Gem de kontakter du finder frem til – så går det hurtigere næste gang du laver PR.
- Være klar over at de fleste medier gerne vil have billeder, så ha’ et par gode billeder klar du kan sende til dem, hvis de spørger.
- Det kræver blot at du tager aktion, og får noget sendt af sted.
- Fortæl på alle dine sociale medier når nyheden bliver bragt – det gør alle glade. Du fremstår som relevant og spændende. Nyhedsmediet kan se at det var en rigtig beslutning at bringe din historie da der er mange besøgende – og de er mere tilbøjelig til at bringe kommende historier som du sender dem senere.
Konklusion
For at konkludere på dette lille pressestunt, så illustrere det fint at man ikke behøver at lave det store forkromede for at få pressen i tale. Det sværeste er nok at finde historien. Personligt kan jeg have svært ved at se historien på et projekt jeg har siddet med i lang tid, så her kunne et godt råd være at spørge andre, hvor de ser en god historie i projektet.
Det kan klart betale sig at lave lidt PR, men husk ikke at bruge for lang tid på det. Sæt begrænset tid af og arbejde så intensivt til du når deadline, og af sted med det. Det kan være spild af tid, men det kan bestemt også være det hele værd, og meget mere til.
Det er ikke raketvidenskab, men det kan give dit projekt raketfart 🙂
Skriv et svar